Økonomiresultatet på tjenesteområdene viser samlet sett et positivt avvik på kr 58,1 mill. av en budsjettramme på kr 6,8 mrd. Dette tilsvarer en forbruksprosent på 99,2. Det har vært høy oppmerksomhet på økonomistyring i 2017. De aller fleste virksomhetene avlegger et resultat i balanse, eller med et mindre forbruk enn budsjettert. Oppvekst og levekår avlegger et resultat med et samlet mindre forbruk, men det er variasjoner i resultatene på de ulike virksomhetsområdene.
Tjenesteområdene Regnskap 2017 Budsjett 2017 Avvik i kr Forbruk i % Regnskap 2016 Oppvekst og levekår 5 715 159 5 731 571 16 412 99,7 5 712 253 Bymiljø og utbygging 489 815 520 221 30 406 94,2 31 435 Kultur og byutvikling 206 277 208 359 2 082 99,0 207 959 Rådmann, stab og støttefunksjoner 346 400 355 646 9 246 97,4 312 137 Sum 6 757 653 6 815 797 58 144 99,1 6 263 784
Barnehage
Regnskapsresultatet for barnehageområdet er tilnærmet i balanse. Samlet budsjettramme er på kr 1 099 mill. Dette utgjør en forbruksprosent på 100,1.
Hovedårsaken til resultatet på ressurssenteret for styrket barnehagetilbud er at aktivitetsnivået på lovpålagte tjenester var høyere enn forventet i 2017.
Barnehage | Regnskap 2017 | Budsjett 2017 | Avvik i kr | Forbruk i % | Regnskap 2016 |
---|---|---|---|---|---|
Barnehagene | 1 020 240 | 1 022 670 | 2 430 | 99,8 | 1 084 991 |
Ressurssenter for styrket barnehagetilbud | 79 496 | 76 462 | -3 034 | 104,0 | 76 183 |
Sum barnehage | 1 099 736 | 1 099 132 | -604 | 100,1 | 1 161 174 |
Skole
Skoleområdet har et netto mindre forbruk på kr 15,1 mill. Regnskapsresultatet for grunnskolene i Stavanger viser et mindre forbruk på kr 10,8 mill. av en samlet budsjettramme på kr 1 235,2 mill. Dette tilsvarer et forbruk på 99,1. Grunnskolene er blitt tilført kr 29,4 mill. i øremerkete statlige midler til tidlig innsats gjennom økt lærertetthet på 1.-4. trinn. Dette er styrkninger som har kommet underveis i budsjettåret og som kan ha bidratt til det samlede mindre forbruket på skoleområdet. Regnskapsresultatet på Johannes læringssenter, Kulturskolen og PPT viser et mindre forbruk på til sammen på 4,2 mill. Dette gir alle en forbruksprosent på omkring 98,3 prosent. Hovedårsaken til mindreforbruket på Johannes læringssenter var større overføringer fra staten i form av særskilte tilskudd til ulike typer opplæring og tilrettelegging som bosatte flyktninger har rett til.
Skole Regnskap 2017 Budsjett 2017 Avvik i kr Forbruk i % Regnskap 2016 Grunnskole 1 224 347 1 235 218 10 871 99,1 1 366 134 Johannes læringssenter 166 454 169 224 2 770 98,4 135 562 Stavanger kulturskole 37 114 37 774 660 98,3 34 963 Pedagogisk-psykologisk tjeneste 42 537 43 309 772 98,2 42 104 Sum skole 1 470 453 1 485 525 15 072 99,0 1 578 762
Barn og unge
Regnskapsresultatet for barn og unge samlet viser et merforbruk på kr 5,5 mill. av en budsjettramme på kr 460,9 mill. Dette utgjør en forbruksprosent på 101,2. Hovedårsaken til merforbruket er økte kostnader knyttet til enslige mindreårige flyktninger både innenfor barnevernet og EMbo. Deler av disse kostnadene kan sees opp mot ubrukte midler avsatt til bosetting av flykninger for året 2017.
Helsestasjon og skolehelsetjenesten og Ungdom og fritid avlegger et resultat godt innenfor tildelte budsjettrammer.
Barn og unge Regnskap 2017 Budsjett 2017 Avvik i kr Forbruk i % Regnskap 2016 Ungdom og fritid 70 893 71 478 585 99,2 71 319 Helsestasjon og skolehelsetjenesten 74 938 76 696 1 758 97,7 68 330 Barnevernstjenesten 234 116 227 471 -6 645 102,9 217 643 EMbo 86 531 85 285 -1 246 101,5 12 202 Sum barn og unge 466 477 460 930 -5 547 101,2 369 494
Levekår
Regnskapsresultatet for levekår samlet viser et mindreforbruk på kr 3,2 mill. av en budsjettramme på kr 2 496 mill. Dette utgjør en forbruksprosent på 99,9, og ansees som samlet balanse.
Regnskapsresultatet på Helse- og sosialkontorene viser et merforbruk på kr 14,3 mill. Dette skyldes i all hovedsak at innføring av fritt brukervalg som har ført til en vekst i kjøp av både avlastningstjenester og brukerstyrt personlig assistent fra private leverandører.
Regnskapsresultatet for den totale sykehjemsrammen viser balanse. Driften til sykehjemmene har et mindre forbruk på kr 10 mill., mens det er betydelige mindreinntekter på brukerbetaling for sykehjem.
Etter budsjettmessig styrking av budsjettet til sosialhjelp i tertialrapporteringene avlegges regnskapsresultatet på sosialhjelp og kvalifiseringsstønad med et lite mindreforbruk. Sosialhjelpen har flatet noe ut mot slutten av 2017.
Regnskapsresultatet på sentrale midler levekår viser et mindreforbruk på kr 6,8 mill. Dette er ubrukte midler som er budsjettert til bosetting av flyktninger.
Levekår Regnskap 2017 Budsjett 2017 Avvik i kr Forbruk i % Regnskap 2016 Helse- og sosialkontor 653 104 638 781 -14 323 102,2 625 063 NAV 300 706 304 315 3 609 98,8 286 854 Fysio- og ergoterapitjenesten 61 728 63 640 1 912 97,0 59 646 Helsehuset i Stavanger 17 619 18 135 516 97,2 13 389 Hjemmebaserte tjenester 85 247 84 892 -355 100,4 87 350 Bo og aktivitet psykisk helse 122 123 125 417 3 294 97,4 119 911 Bo og aktivitet nord og sør 289 338 285 235 -4 103 101,4 272 233 Alders- og sykehjem 820 298 822 674 2 376 99,7 837 254 Rehabiliteringsseksjonen 46 984 45 131 -1 853 104,1 47 113 Arbeidstreningsseksjonen 12 711 12 746 35 99,7 11 228 Boligkontoret 7 053 7 570 517 93,2 2 611 Flyktningseksjonen 27 650 28 637 987 96,6 21 402 Dagsenter og avlastningsseksjonen 161 810 164 793 2 983 98,2 152 522 Tekniske hjemmetjenester 888 1 980 1 092 44,9 1 210 Krisesenteret i Stavanger 12 688 12 455 -233 101,9 11 939 Sentrale midler levekår -126 789 -119 982 6 807 105,7 -136 677 Sum Levekår 2 493 157 2 496 419 3 262 99,9 2 413 047
Samfunnsmedisin
Regnskapsresultatet for samfunnsmedisin samlet viser et mindreforbruk på kr 1,6 mill. av en budsjettramme på kr 119 mill. Dette utgjør en forbruksprosent på 98,6. Driften ved Stavanger legevakt har som beskrevet i tertialrapporteringene gjennom året 2017 vært utfordrende. Det fremkommer et merforbruk på driften på kr 2 mill., men på grunn av merinntekter tilknyttet refusjoner på vaksinering (Smittevern) ble det samlede resultatet noe bedre. Mindreforbruket på Sentrale midler legetjenester skyldes større inntekter enn budsjettert på utenbysoppgjør fastlegeordningen.
Samfunnsmedisin Regnskap 2017 Budsjett 2017 Avvik i kr Forbruk i % Regnskap 2016 Stavanger legevakt 49 847 48 681 -1 166 102,4 52 582 Sentrale midler legetjeneste 68 018 70 810 2 792 96,1 66 133 Sum Samfunnsmedisin 117 865 119 491 1 626 98,6 118 715
Kultur og byutvikling
Regnskapsresultatet samlet for Kultur og byutvikling viser et mindreforbruk på kr 2 mill. Dette skyldes i all hovedsak forsinkelser i flere store, viktige planer der det var planlagt brukt konsulentmidler i forskjellige utredinger. Dette er kostnader som vil påløpe i 2018.
Byggesak drives etter selvkostprinsippet, og den delen av budsjettet som ikke er en del av selvkostregnskapet er i balanse.
Kultur og byutvikling Regnskap 2017 Budsjett 2017 Avvik i kr Forbruk i % Regnskap 2016 Stab Kultur og byutvikling 6 720 8 136 1 416 82,6 11 845 Byggesaksavdelingen 972 980 8 99,2 2 441 Planavdelinger 35 128 35 740 612 98,3 37 867 Kulturavdelingen 163 458 163 503 45 100,0 155 806 Sum Kultur og byutvikling 206 277 208 359 2 082 99,0 207 959
Bymiljø og utbygging
Regnskapsresultatet for Bymiljø og utbygging viser et samlet mindreforbruk på kr 29,2 mill. av en netto budsjettramme på kr 519 mill. Dette utgjør en forbruksprosent på 94,4.
Hovedårsakene til mindreforbruket fremkommer innenfor Miljø, Stavanger eiendom og Park og vei. Piggdekkavgiften som ble innført høsten 2017 har gitt høyere inntekt enn budsjettert. Svømmeanlegget Nye Gamlingen har også generert høyere inntekter. Energisentralen ved Stavanger eiendom har produsert og solgt mer strøm enn forventet. Det fremkommer et mindre forbruk på energi til gatebelysning og mindre forbruk fordelt på flere ulike prosjekter.
Bymiljø og utbygging Regnskap 2017 Budsjett 2017 Avvik i kr Forbruk i % Regnskap 2016 Stab Bymiljø og utbygging 7 188 10 270 3 082 70,0 5 864 Miljø -8 148 935 9 083 -871,5 4 968 Juridisk 9 562 11 974 2 412 79,9 7 098 Stavanger Eiendom 245 787 253 516 7 729 97,0 -260 700 Park og vei 144 840 149 855 5 015 96,7 147 740 Idrett 90 975 93 507 2 532 97,3 126 742 Vannverket -132 0 132 527 Avløpsverket -12 0 12 -576 Renovasjon 102 140 38 68 Plan og anlegg -347 24 371 -294 Sum Bymiljø og utbygging 489 815 520 221 30 406 94,2 31 435
Rådmann, stab og støtte
Regnskapsresultatet for rådmannen, stab og støttefunksjoner viser et mindreforbruk på kr 9,2 mill. av en budsjettramme på kr 355,6 mill. Dette utgjør en forbruksprosent på 97,4.
Årsaken til mindreforbruket er knyttet opp mot forsinkelser i utviklingsprosjekter ved arkivet og ubrukte midler i HR avdelingen generelt.
Rådmannen, stab og støtte Regnskap 2017 Budsjett 2017 Avvik i kr Forbruk i % Regnskap 2016 Rådmann 35 694 31 551 -4 143 113,1 8 313 Økonomi 153 295 153 714 419 99,7 148 981 Personal og organisasjon 123 332 133 422 10 090 92,4 119 009 Kommunikasjonsavdeling 9 000 9 305 305 96,7 7 849 Næring 10 178 11 765 1 587 86,5 10 544 Kommuneadvokat 5 572 5 737 165 97,1 6 806 Politisk sekretariat 9 330 10 152 822 91,9 10 635 Sum Rådmann, stab og støttefunksjoner 346 400 355 646 9 246 97,4 312 137